Sztuka próbowania. Malarstwo i ikony – zamek zaprasza na nową wystawę
Ikona teraz…
W dzisiejszych czasach bez cienia wątpliwości zauważyć można swoisty, dynamiczny i duchowy renesans ikony. Dzisiaj ikona - jej głębia i moc plastyczna staje się na nowo aktualna. Różnorodność, wielomówstwo, niezrozumienie, w pewnym sensie krzyk współczesności staje w obliczu milczenia ikony. Można powiedzieć, że dzisiejsze zainteresowanie ikoną, bierze się z jednej strony z przesytu przekazu form w sztuce współczesnej, a z drugiej strony brakiem dotykania rzeczywistości, autentyczności Ducha w tejże sztuce.
Zainteresowanie ikoną, na różnych poziomach kultury i w różnych kręgach społecznych i geograficznych, znacznie przekracza granice wyznaniowe ortodoksji i granice kultury Bizancjum. Człowiek będący w ciągłej pogoni za sukcesem ma możliwość zatrzymania się właśnie przed ikoną.
- Moje głębokie zainteresowanie tematem ikonopisarstwa zaowocowało otwartym cyklem interpretacji na deskach w swojej pracy dyplomowej, wpierw na Instytucie Sztuki PWSZ w Raciborzu a następnie na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (UAM w Poznaniu). Od obrony dyplomów, które miały miejsce 2008 i 2010 sukcesywnie realizuję cykle nawiązujące tematycznie do malarstwa ikonowego. Swoje prace opieram na własnych przemyśleniach i postrzeganiu ikony oraz wzorach oryginalnych ikon greckich, prawosławnych i bizantyjskich. Wyobrażenia ikon staram się przedstawić pod wpływem tekstów Nowego Testamentu oraz licznych opracowań w swojej pracy twórczej – mówi autor wystawy.
Czym jest QR Code w Ikonie?
Alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy kod kreskowy – modularny i stałowymiarowy, jako czynnik wymiaru perspektywy w ikonie.
Wpatrując się w ikonę w układzie QR zadać można pytanie, dlaczego właśnie w taki sposób została przedstawiona? W momencie, kiedy to sztuka intermediów, która to ostatniej dekadzie w dużej mierze generując jawną fałszywość coraz to mniej urealnia rzeczywistość wypaczając istotę wartościowych informacji. To, co dla większości jest tak płytko lansowane i fałszywie wygenerowane, coraz to mniej odnosi się do realnej rzeczywistości, w przypadku zastosowania w ikonie nabiera głębszego znaczenia.
Prawie 1/2 ikony jest zapisana w sposób odbiegający od tradycyjnej konwencji ikonicznej. Kulminacyjny moment przedstawiający główne wydarzenie jest zasłonięte kodem. Kotem będącym formą ukazującą na pierwszy rzut niezrozumiały układ biało czarnych kwadratów. Połączone ze sobą kwadraty kryją w sobie zapisaną informację. Przeciwieństwie do twórczości Ryszarda Winiarskiego są to precyzyjnie wygenerowane układy czarnych i białych kwadratów.
Skonstruowane formy zawierają treść tematu ikony. Wygenerowany kod na ikonie daje się odczytać w pełni przez aplikację na smartfonie. Dzięki takiej aplikacji możliwe jest bezpośrednie odczytanie informacji i zarazem podzielenie się przez sms’a, e-mail’a lub portal (www).
W dobie cyfryzacji i dojściu do coraz szerszej grupy odbiorców stoimy przed możliwością połączenia środków wypracowanych przez kanon ikonograficzny z interaktywnymi środkami przekazu. Potencjalność odczytania przez QR Code - informację zapisaną z fragmentami inskrypcji z Pisma Świętego - daje perspektywę dotarcia do każdego odbiorcy w krótkim czasie z dobrą (ewangeliczną) nowiną.
Medytując taką ikonę również dotknąć istoty ludzkich pragnień, takich jak możliwości widzenia niestworzonego światła, które daje pewność eschatologicznego oglądania Boga nawet i takiej przedstawionej formie.
- Moja działalność plastyczna opiera się właściwie na poszukiwaniu łączności między ikoną a malarstwem, łączności z perspektywą i obiektywnym wejściem w sferę tego, co nie zauważamy w życiu codziennym - dopowiada autor wystawy.
Więcej informacji o autorze na www.grzegorztomasiak.eu