• BIP
  • Tłumacz języka migowego
Projekty i inwestycje unijne
kup bilet
Zamek Piastowski
Zamek Piastowski w Raciborzu
Strona główna/Działalność/Aktualności/Elementy identyfikacji wizualnej i promocji Zamku (..)

Elementy identyfikacji wizualnej i promocji Zamku Piastowskiego w Raciborzu. Przygotowania do wdrożenia nowego zamkowego logo

7 listopad 2020
Każdą firmę, organizację czy instytucję lub miasto identyfikuje znak graficzny, czyli logo. Nie inaczej jest w przypadku Zamku Piastowskiego w Raciborzu. Dlatego ważne jest, aby logo Zamku Piastowskiego w Raciborzu było dobrze zaprojektowane i spełniało wszystkie niezbędne kryteria. Jakie? Poznajcie szczegóły!

Przypomnijmy, w 2018 roku Pani Magdalena Mandrysz, mieszkanka Powiatu Raciborskiego, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na kierunku: grafika, specjalność: projektowanie graficzne, jest autorką „REBRANDINGU”, czyli projektu, który jest próbą stworzenia spójnego wizerunku Zamku Piastowskiego w Raciborzu, jak również zachęcenia odbiorców do zapoznania się z jego historią, eksponatami oraz szerokim wachlarzem atrakcji turystycznych.

Podejmując analizę poglądów Kotlera, można przyjąć, że za jeden z bazowych elementów zarządzania wizerunkiem marki wskazuje właśnie znak graficzny. Prawidłowo zaprojektowany logotyp powinien wyróżniać się następującymi funkcjami:
- fatyczną – przyciągającą uwagę odbiorcy, np. formą, kolorystyką,
- poznawczą – rozwijającą wiedzę odbiorcy na temat danej marki (przykładowo na temat pola działania firmy),
- dywersyfikacyjną – wyróżniającą markę, jej produkt bądź usługę na tle konkurencji,
- gwarancyjną – pozwalającą na konotację produktu lub usługi z daną marką,
- emotywną – niosącą ze sobą skojarzenia emocjonalne i dotyczące wartości marki.

Na podstawie wymienionych funkcji można dojść do konkluzji, że logotyp dzięki swoim funkcjom, stwarza możliwość przekazania odbiorcy wielu istotnych informacji na temat marki w krótkim czasie. Znak marki stanowi komunikat, który może oddziaływać na potencjalne wybory i działania konsumenta, jak również na jego proces decyzyjny, umożliwiając wstępny rekonesans marki i wywołując pożądane emocje u nabywcy. Dlatego ważne jest, aby logo Zamku Piastowskiego w Raciborzu było dobrze zaprojektowane i spełniało wszystkie powyższe kryteria. Wspomniane warunki spełnia właśnie logotyp stworzony przez Panią Magdalenę Mandrysz.

Głównym zadaniem realizacji tematu było zbudowanie tożsamości wizualnej grodu poprzez stworzenie rozpoznawalnego, interesującego pod względem języka twórczego wizerunku, który zespoliłby motywy średniowieczne w oszczędnym ujęciu. Forma graficzna nawiązuje do historii Zamku Piastowskiego, przedstawiając ją w przetworzonej, współczesnej interpretacji. W przypadku nowego logo Zamku Piastowskiego w Raciborzu możemy dostrzec na nim elementy takie jak: most, rzeka Odra (są obok zamku), wieża kaplicy zamkowej, tarcza rycerza średniowiecznego, lewa strona herbu Raciborza oraz przyzamkowy młyn.

Logotyp powinien być wytworem nieprzypadkowym, cechować się profesjonalnością, przy czym jednocześnie powinien oddawać indywidualny charakter terytorium. Pomimo swej prostoty, znak powinien cechować się wysoką rozpoznawalnością, budząc określone skojarzenia. W tym ujęciu logo jest komunikatem oddziałującym na odbiorcę oraz mającym potencjalny wpływ na jego działanie za sprawą wywoływania pożądanych emocji odbiorcy. Takie też jest zaprojektowane nowe zamkowe logo. Zarówno identyfikacja wizualna, jak i publikacja zostały zaprojektowane we współpracy z władzami Zamku Piastowskiego, z myślą o ich rychłym wdrożeniu.

Promotorem pracy magisterskiej Pani Magdaleny Mandrysz był prof. Michał Kliś - grafik, plakacista, nauczyciel akademicki, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w latach 2001-2005. Profesor Michał Kliś jest także laureatem I Nagrody w Ogólnopolskim Konkursie na logo Województwa Śląskiego. Decyzję o wyborze jego projektu podjęło profesjonalne i niezawisłe jury, w którego skład wchodzili wybitni przedstawiciele sztuki projektowania z całej Polski. Ostatecznie logo zostało zatwierdzone  i wdrożone przez Marszałka Województwa Śląskiego, dr. Jana Olbrychta.

Elementy identyfikacji wizualnej i promocji Zamku Piastowskiego w Raciborzu

Elementy identyfikacji wizualnej i promocji Zamku Piastowskiego w Raciborzu

Elementy identyfikacji wizualnej i promocji Zamku Piastowskiego w Raciborzu

do góry