• BIP
  • Tłumacz języka migowego
Projekty i inwestycje unijne
kup bilet
Zamek Piastowski
Zamek Piastowski w Raciborzu
Strona główna/Działalność/Aktualności/ Historie okrętów w kolekcji Zamku Piastowskiego

Historie okrętów w kolekcji Zamku Piastowskiego

14 sierpień 2024

Władcy Mórz

Nasze Zamkowe muzeum może pochwalić się wyjątkową kolekcją modeli okrętów, wykonanych z niezwykłą precyzją przez arcymistrza tej sztuki, raciborzanina Wolfganga Beracza. Każdy z tych modeli to efekt ponad rocznej pracy, pełnej pasji i zaangażowania. Część z tych niezwykłych dzieł można podziwiać w naszym zamku, a każde z nich kryje w sobie fascynującą historię. Zapraszamy do zapoznania się z nimi i odkrycia części tajemnic "Władców Mórz".

Predescynacja – Boskie Przeznaczenie
Kolekcję otwiera model rosyjskiego okrętu liniowego (nazwa historycznej najsilniejszej klasy okrętów, których główne uzbrojenie stanowiła silna artyleria) „Goto Predestinatsia”, jak nazywali go Rosjanie, który był pierwszym rosyjskim statkiem liniowym zbudowanym bez udziału zagranicznych specjalistów. Okręt ten został zaprojektowany pod nadzorem Piotra Wielkiego (car Rosji od 1682 roku, a od 1721 imperator) i wziął udział w działaniach wojennych przeciwko Imperium Osmańskiemu. Po licznych bitwach, „Goto Predestinatsia” został sprzedany sułtanowi tureckiemu, który zmienił jego nazwę na „Kapidne-i Mosko”. Pierwszy człon tej nazwy oznacza status statku jako okrętu flagowego, a drugi „Moskwa”

HMY Royal Caroline – Królewski Jacht
HMY Royal Caroline to kolejny klejnot naszej kolekcji, będący królewskim jachtem zbudowanym w 1749 roku. Jacht ten służył jako główny jacht królewski Wielkiej Brytanii, a od sierpnia 1761 roku był flagowym okrętem admirała floty Lorda Ansona. Royal Caroline była świadkiem wielu ważnych wydarzeń, zwłaszcza w czasie wojen rewolucji francuskiej i napoleońskich, kiedy to król Jerzy III wykorzystywał ją do przeglądów floty i powitań powracających flot. Ostatecznie, po wielu latach służby, jacht został rozebrany w 1820 roku.

Holländische Zweidecker
W naszej kolekcji znajduje się również model niezwykle interesującego holenderskiego okrętu wojennego z lat 1660-1670. Według historycznych przekazów, model tego okrętu został podarowany 15-letniemu księciu Wilhelmowi III przez amsterdamską admiralicję podczas jego wizyty w holenderskiej flocie w Texel w 1665 roku. Choć dokładna historia tego modelu nie jest w pełni udokumentowana, wiadomo, że trafił on do Hohenzollernów po śmierci Wilhelma III i od 1800 roku znajdował się w Kunstkammer w Berlinie.

Sovereign of the Seas – Królowa Mórz
Jednym z najważniejszych modeli w naszej kolekcji jest „Sovereign of the Seas”, okręt, który został zamówiony w 1634 roku przez króla Karola I Anglii jako symbol potęgi i prestiżu brytyjskiej floty. Okręt ten wyróżniał się wyjątkowym bogactwem zdobień, pokryty był złoconymi rzeźbami od dziobu po rufę, które kontrastowały z czarnym kadłubem. Sam proces złocenia pochłonął aż 6 691 funtów, a całkowity koszt budowy tego niezwykłego okrętu wyniósł 65 586 funtów. Po przeliczeniu na dzisiejszą wartość i złotówki okazuje się, że wykonanie statku kosztowało około 69 milionów. Na morzu nazywano go „Złotym Diabłem". Okręt był tak znany, że podczas I wojny angielsko-holenderskiej, holenderski rząd wyznaczył nagrodę za zniszczenie tego okrętu, co tylko podkreśla jego znaczenie dla ówczesnej Anglii. „Sovereign of the Seas” stał się legendą, jednak jego historia zakończyła się tragicznie w styczniu 1696 roku, kiedy to przypadkowo został podpalony i spłonął.

To tylko część naszej bogatej kolekcji, jak i jej historii. Aby poznać wszystkie okazy i ich fascynujące historie, zapraszamy do odwiedzenia Zamku Piastowskiego, gdzie nasi przewodnicy z pasją opowiedzą o tych niezwykłych dziełach. Serdecznie zapraszamy!

do góry